hittarecept.se

Marängcupcakes

Sista sommarlovs dagen. What to do.
-Baka såklart!
 
Hade inte kunnat spenderat min dag på något bättre sätt. Bara jag och ugnen tillsammans med hög musik, jäklar vilken kombo. Precis som det står på rubriken så har jag gjort Marängcupcakes. En vaniljmuffins med en marängfrosting som topping, äckligt goda. Idag testade jag att slänga i lite vaniljkräm i min cupcakesmet, för det har jag nämligen hört att man kan göra, och det blir riktigt bra! Har ni vaniljkräm över någon gång när ni gör en sats, så är ett tips att slänga ner resten i någon muffinssmet eller nåt annat! Detta receptet går självklart lika bra utan vaniljkrämen, men om man vill ha det där lilla extra så ger vaniljkrämen en väldigt god vaniljsmak på cupcaken!
 

Detta receptet ger 16 cupcakes
 
Cupcakesmet: 
  • 205g Vetemjöl
  • 1 msk maizena
  • 1/2 msk bakpulver
  • 240g Strösocker
  • 110 g smör, rumsvarmt
  • 2 ägg
  • 1 1/4 dl mjölk
  • 2 dl vaniljkräm (vill ni ha mitt recept på vaniljkräm så finns det i det förra inlägget, annars kan ni säkert ta marsansås som man köper i affären.)
 
Marängfrosting:
  • 4 äggvitor
  • 4 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
 
Gör så här:
1. Börja med cupcakesmeten. Sikta samman vetemjöl, maizena och bakpulver i en bunke. Rör ner strösockret. Vispa sedan ner smöret, vispa tills det blir smuligt. Vispa ner äggen, ett i taget. Vispa sedan ner mjölken, helst i två omgångar så smeten blir jämn. Avsluta med att vispa ner vaniljkrämen. Klicka ut smeten i muffinsformar som står i en muffinsplåt. Grädda i mitten av ugnen i 175°C (ej varmluft) i 15-20 minuter. Låt svalna.
 
2. Gör frostingen. Blanda alla ingredienser i en rostfri bunke och sätt den ovanför ett kokande vattenbad. Vispa om då och då. När sockret har smält så häll smeten i en annan bunke och vispa med elvisp i ca 10 minuter, tills marängsmeten har tjocknat och svalnat. 
 
3. Spritsa ut en klick marängsmet på varje cupcake, men spritsa inte enda ut till kanten, för marängsmeten kommer glida ut en del. Servera! 

Kommentera här: