hittarecept.se

Oreocupcakes

Hej på er! Jag måste bara säga att jag älskar mina fredagar! Jag slutar skolan tidigt, vilket gör att jag har massvis med tid för bakning, som är såååå jäkla roligt.
 
För er som gillar kladdkakor som är väldigt kladdiga, nästan lite knäckiga, kommer älska dessa cupcakes. Eftersom det är mycket choklad och inget bakpulver i cupcakesmeten så blir den väldigt kladdig och mäktig! I cupcakesen så är det även oreos, som gjorde att det blev en väldigt god smak. 
 
 
Receptet ger ca 12 cupcakes
 
Cupcakesmet:
  • 200 g choklad
  • 130 g smör
  • 4 msk kakao
  • 200 g strösocker
  • 2 ägg
  • 60 g vetemjöl (1 dl)
  • 12 oreokex 
 
Cream cheese frosting: 
  • 1/2 burk marshmallowfluff 
  • 200 g philadelphiaost
  • 1 dl florsocker
  • 1 tsk vanlijsocker
 
Gör så här: 
1. Börja med cupcakesmeten. Hacka chokladen och smält den tillsammans med smöret ovanför ett kokande vattenbad. När det smält ordentligt så rör då ner kakaon och strösockret. Rör sedan ner äggen, ett i taget. Blanda i vetemjölet och avsluta med att hacka oreokexen och blanda i dem. Klicka ut smeten i muffinsformar och grädda i ugnen i 175°C i 12-15 minuter. Låt svalna. 
 
2. Gör frostingen. Vispa ihop marshmallowfluffet tillsammans med philadelphiaosten. Vispa sedan ner florsockret samt vaniljsockret. 
 
3. Bred på/spritsa på frostingen på varje cupcake, toppa med en oreo. 

Kommentera här: