hittarecept.se

Bullbak

Hej på er! Hoppas ni alla har haft en superfin jul och nyår med era nära och kära, och att ni har samlat ihop krafter inför en fin vår! Jag är laddad till tusen, och det är väl ni med?! 
 
Herre vad längesedan det var jag skrev på bloggen..Jag har haft fullt upp med att baka till mitt gymnasiearbete så jag har inte haft en minut över till bloggen. I mitt gymnasiearbete så har jag försökt skapa det perfekta brödet! Jag har bakat bröd efter bröd efter bröd, och nu är jag äntligen färdig! Nu ska jag bara skriva rapporten. suck.. haha. 
 
Eftersom det var ett tag sedan jag bakade sist, så bestämde jag mig för en mjukstart, och bullar är ju alltid gott ;) Och för att inte göra samma gamla bullar så gjorde jag bullar med en liten tvist! En bullsort med nutellafyllning och en med mandelmassafyllning, och jag kan lova,  det blev lika gott som det låter, om inte ännu godare! 
 
 
Bulldegen:
  • 50 g färsk jäst
  • 4 msk strösocker
  • 1 tsk malen kardemumma 
  • 150 g smör
  • 3 dl mjölk
  • 1 ägg
  • ca 10 dl vetemjöl special 
Mandelmassafyllning:
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 2 msk florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 100 g riven mandelmassa
 
Nutella som fyllning
 
OBS!
Om ni ska göra hälften av bullarna med nutella och hälften med mandelmassa, så glöm inte att halvera mängderna till mandelmassafyllningen, för receptet här räcker till en hel sats! 
 
Gör så här: 

Smula sönder jästen i en bunke/matberedare. Rör ner strösockret och kardemummam och rör tills det löser sig. 
 
Smält sedan smöret tillsammans med mjölken, det ska vara ljummet. Vispa sedan ner mjölkblandningen i jästblandningen tillsammans med ägget.
 
 
Rör ner mjölet i omgångar, inte mer än 1/2 - 1 dl i taget. Bäst är om man har en matberedare så degen kan få jobba lite, sjävklart går det bra med bunke och slev, men då blir bullarna inte lika fluffiga och lätta! När man kan trycka på degen med mjölade fingrar utan att få med sig smet på fingrarna, då är den klar. 
 
Strö lite mjöl ovanpå degen och låt den vila i ett varmt rum i 40 minuter.
 
Om man ska göra mandelmassafyllning så kan man passa på att göra den nu medan degen jäser! Rör ihop smöret, florsockret, vaniljsockret och den rivna mandelmassan i en skål och låt den stå tills det är dags att bre på den. 
Lägg degen på mjölad arbetsyta och dela den i två. 
 
Kavla sedan ut den till en fyrkant och bred på eventuell fyllning! 
 
Vik degen på mitten och kavla lite lätt så den inte är så tjock. Skär sedan degen i rämsor, ca 1.5 cm breda. Snurra sedan varje rämsa som en spiral och rulla sedan ihop den till en bulle! Lägg bullarna på en plåt och låt jäsa i 30 min. 
 
Pensla bullarna med ett vispat ägg och strö sedan på lite pärlsocker. grädda överst i ugnen i 200°C ej varmluft i ca 8 minuter. 
 
 
 

Kommentera här: