hittarecept.se

Jordnötskakor

Hej på er! Just nu är jag på stugan hos farmor och farfar. Och självklart har jag och farmor bakat. Farmor tyckte det var alldeles för lite kakor i skafferiet, så vi var bara tvungna att baka något. Jag bestämde ena sorten och famor andra. Jag valde jordnötskakorna, för de är så fruktansvärt otroligt goda! Och farmor valde mandelkubbarna. Jag gjorde receptet på mandelkubbarna i ett eget inlägg, så fortsätt att skrolla ner så kommer även det receptet! 
Här kommer alltså receptet till jordnötskakorna!
 
Ingredienser:
150 g smör, rumsvarmt
1 3/4 dl strösocker
1 dl salta jordnötter
3 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 
Topping:
125 g ljus blockchoklad
3/4 dl salta jordnötter
 
Gör så här:
1. Rör ihop det rumsvarma smöret tillsammans med strösockret i en stor bunke. Hacka sedan jordnötterna och rör ner dem i smör-och sockerblandningen. Blanda mjölet med bakpulvret och rör sedan ner det i smeten, men ta lite mjöl i taget tills det blir en deg. Dela degen i sex lika stora bitar. Rulla sedan dessa bitar till långa rullar, som du sedan lägger på en plåt. Ta tre rullar på varje plåt, de kommer nämligen flyta ut lite (se bild 1) Grädda i mitten av ugnen i 200°C (ej varmluft). Grädda i 13-15 minuter, eller tills de är lätt gyllenbruna. Skär i centimeterstora bitar direkt när de kommit ut från ugnen. Låt svalna. 
 
2. Smält blockchokladen över ett kokande vattenbad och smeta ut lite på varje kaka. Hacka jordnötterna och toppa med några på varje kaka! 
 
På bild nummer två ser man även mandelkubbarna!
 
Bild 1
 

Kommentera här: