hittarecept.se

Recept från farmor

Hej! Jag har varit på landet tillsammans med min kusin Amanda hos farmor och farfar i några dagar, och då bakade jag och farmor bullar. Om ni undrar vart jag fick mitt intresse för bakning ifrån, så är det från henne. Oj vad mycket vi har bakat tillsammans genom åren. Jag tror inte jag har lyckats vara hos farmor och farfar en enda gång utan att baka något. Hur som helst, med mig hem fick jag det godaste receptet på kanelbullar, som jag även har gjort idag! De är verkligen supergoda. 
 
Jag gjorde två olika smaker på bullarna idag, en sats med vaniljsmak och en sats med vanlig kanelsmak. Vill man göra så som jag gjorde så är det bara att dela fyllningen i två och smaksätta med det man vill. 
 
Bulldegen:
1 paket jäst
4 msk strösocker
1 tsk malen kardemumma 
150 g smör
3 dl mjölk
1 ägg
ca 10 dl vetemjöl
 
Fyllning:
200 g smör
2 dl strösocker
kanel eller vaniljsocker, beroende på vad man vill ha för smak. 
 
1 ägg till pensling och pärlsocker som topping. 
 
Gör så här:
 
1. Börja med degen. Smula ner jästen i en stor bunke. Rör ner strösockret tills det blir en tunn smet. Tillsätt kardemumman. Smält smöret tillsammans med mjölken, låt det svalna tills det är fingervarmt (ljummet). Rör ner mjölkblandningen och ägget. Börja sedan röra ner mjölet, lite i taget tills det blir en deg. Det är inte säkert att man behöver hela mjölmängden, så ta inte för stora mängder i taget. När degen håller ihop sig och släpper lite från kanterna så är det färdigt. Täck bunken med en handduk och låt jäsa i 30 minuter. 
 
2. Under tiden som degen jäser så kan man börja med fyllningen. Rör ihop smöret och strösockret och även vaniljsockret om man vill ha det. Kanelen strör man över senare, mer om detta steg kommer strax. 
 
3. Lägg ut den jästa degen på en mjölad arbetsyta. Forma degen till en kort limpa och dela den i två. Kavla ut den första till en stor fyrkant. Smeta på fyllningen på degen och strö över kanelen (om man ska ha den smaken på fyllningen). Vik sedan degen till en mindre fyrkant och skär rämsor, se bild 1. Ta en rämsa och snurra den ett varv runt tre av dina fingrar och vik in flärparna, se bild 2 och 3. Lägg bullen på en plåt med bakplåtspapper. När plåten är full, täck den då med en handduk och låt bullarna jäsa ytterligare 30 minuter. Gör samma sak med den andra delen av degen!
Om man vill göra ett enklare sätt med bullarna så kan man gör så här:
Kavla ut degen till en stor fyrkant och smeta på fyllningen. Om man vill ha kanelsmak så strör man på det. Rulla sedan degen till en rulltårta och skär i centimetertjocka bitar. Lägg dessa sedan på en plåt med bakplåtspapper.
 
4. Pänsla bullarna med ett vispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda överst i ugnen i ca 5-10 minuter i 250°C (ej varmluft). 
 
Bild 1
 
Bild 2
 
Bild 3
 
 
 
 
1 Emilie:

skriven

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Kommentera här: