hittarecept.se

white chocolate-orange-cupcakes

Ni vet när man gör en klantig sak som visar sig vara en klockren sak? Exakt det gjorde jag igår. Mamma hade några vänner på besök, och jag fick i uppdrag att baka. Så bestämde jag mig för att göra mintcupcakes med vit chokladmousse/kräm/frosting - vad man nu vill kalla det. Men så när jag kom hem och skulle smälta den vita chokladen till frostingen, så luktar det apelsin i heeela köket, och självklart så hade jag köpt vit choklad med smak av apelsin, jag menar varför kolla på det man köper när man bara kan "ta från hyllan man brukar ta ifrån" haha....Alltså den kobinationen med vit choklad och apelsin låter inte så där supergott i mina öron, MEN det var det! Passade jättebra ihop med minten i själva muffinsen. Först så får man en apelsinbomb i munnen, men ganska snart övergår det till mint-och chokladsmak! Riktigt gott faktiskt! 
 
Receptet ger 18 cupcakes
 
Cupcake:
175 g smör, rumsvarmt
3 dl strösocker
1 dl kakao
1/2 dl mörk sirap
1/2 tsk salt
200 g mintkrokant (choklad med mintsmak)
3 ägg
1 1/2 dl mjöl
 
Vit chokladfrosting:
200 g philadelphiaost
1 dl florsocker
100 g vit choklad med smak av apelsin (eller vanlig choklad om man hellre vill ha det)
2 dl vispgrädde 
 
Gör så här: 
Sätt på ugnen på 175°C. Vispa smöret vitt och fluffigt. 
 
Vispa sedan ner strösockret. 
 
Vispa sedan ner kakaon, sirapen och saltet. 
 
Smält sedan chokladen och rör ner den i smeten. 
 
Rör sedan ner äggen, ett i taget. 
 
Vänd sedan försiktigt ner mjölet i smeten. 
 
Lägg muffinsformar i en muffinsplåt, eller bara på en bakplåt. Fyll varje muffinsform med 3/4 smet. Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna.
 
Börja med chokladfrostingen. Vispa ihop philadelphiaosten tillsammans med florsockret.
 
Smält sedan den vita chokladen och vispa ner den i philadelphiablandningen. 
 
Vispa grädden och vänd ner den försiktigt i frostingen.
 
Bred på frosting på cupcakesen. NJUT! 
 
 
 
1 Felicia:

skriven

Fin blogg du har!
Även jag har en blogg om bakning, kika gärna in till mig!

Svar: Tack så mycket! Det ska jag göra med en gång!
Olle Högeryd

Kommentera här: