hittarecept.se

EXPERIMENT

Hoooola! Nu var det ett tag sedan jag bakade sist, så idag kände jag att det var på tiden! Jag har idag gjort ett litet experiment, som gick ut på att jag skulle göra någon kaka av de ingredienser som jag redan hade hemma. Det resulterade till en chokladkaka med chokladglasyr på. Jag var lite skeptisk i början, men den blev faktiskt väldigt god :) 
 
CHOKLADKAKA:
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1-2 tsk bakpulver 
1 tsk vaniljsocker 
1 dl kokande vatten
 
GLASYR:
100 g mjukt smör
2,5 dl florsocker
3 msk kakao
3/4 dl mjölk
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°C (varmluft). Vispa ihop ägg och strösocker fluffigt. 
2. Blanda resterande torra ingredienser med varandra och vispa ned i äggsmeten. 
3. Blanda i det kokande vattnet och häll sedan ner smeten i en springform, ca 24cm i diameter. Grädda i ca 15-20 minuter, låt svalna. 
 
4. Gör Glasyen. Vispa florsocker, smör och kakao, det ska fortfarande vara pudrigt. Häll sedan ner mjölken och vispa till fluff. 
5. Bred glasyren ovanpå kakan! 
 
OPS: Jag fick lite glasyr över, så ett tips kan vara att göra en lite mindre sats glasyr, men för ersom gillar mycket glasyr är det ju bara att ösa på allt! 
 
 
 
 

Kommentera här: