hittarecept.se

Födelsedagstårta

Hej! Min bror fyller strax år och beställde därför en tårta. Även denna beställningen är en chokladtårta och det receptet finns redan här på bloggen. Dock har jag dekorerat den annorlunda denna gången! För första gången någonsin så har jag gjort sockerpasta! Sockerpastan är det vita täcket som ligger ovanpå tårtan, men man kan även använda sockerpastan till att forma figurer och andra dekorationer. Sockerpastan blir som en deg som man får kavla ut, och just det momentet var lite krångligt, men övning ger färdighet! 
 
Denna gången så gjorde jag inte tårtan på en dag, utan jag delade upp arbetet i tre delar. Första dagen så gjorde jag chokladbottnen. Dag två satte jag ihop tårtan med fyllningar osv. Och idag, sista dagen, så dekorerade jag tårtan. om man gör så här så får tårtbottnarna och fyllningarna verkligen safta ihop sig innan man ska äta den, en tårta är ju som sagt alltid godast dagen efter. Så jag kan rekommendera att ni gör tårtan minst en dag innan ni ska käka upp den! Här får ni receptet på sockerpastan, som jag hittade på sidan "Johannas Tårtor".
 
Ingredienser:
 
1 msk gelatinpulver (finns att köpa i vanlig mataffär)
4 msk kallt vatten
30 gram kokosfett
1 dl vit sirap
ca 1 kg florsocker
1 msk solrosolja/rapsolja 
 
Gör så här:
 
Häll gelatinpulvret och vattnet i en bunke och låt det svälla en stund. Värm detta sedan under ett vattenbad tills gelatinet smält. Tillsätt sedan kokosfettet och låt allt smälta, låt blandningen svalna. 
 
Sikta upp ca 8 dl florsocker i en bunke. Häll i vätskan och sirapen och knåda ihop till en deg (det går även bra att vispa med elvisp om man har degkrokar till elvispen). Häll sedan ut degen på en arbetsyta pudrat med florsocker. Börja knåda degen och knåda in lämplig mängd av det resterande florsockret.
 
Ska du ha sockerpastan samma dag så kan du knåda den ganska hårt, alltså knåda in mycket florsocker. Men ska du ha den några dagar senare så knåda inte in lika mycket florsocker, för då håller den sig mer elastisk!
 
Här kommer sockerpastan och tårtan!
Om ni undrar vad det är för dekoration överst på tårtan så är det Yamaha-slogan, min bror har precis köpt sin första motorcykel och ville därför ha den dekorationen.. 
 
1 Thereze:

skriven

Jättefin ❤️

Svar: Åå tack va glad ja blir!
Olle Högeryd

Kommentera här: