hittarecept.se

Fredagsnöje

Hej! Jag invigde detta påsklovet med att baka, och idag stod vaniljkaka med citron icing på schemat! Själva kakan är en sockerkaka med smak av vanilj, och ovanpå är det en icing med smak av citron som jag kommit på själv! Nu blir det avsmakning, håller tummarna för att den smakar gott!
 
ååh detta lovet hoppas jag att jag hinner baka mycket! Bland annat ska jag baka en tårta som min kära bror beställt. Har ni tips på vilka smaker som passar bra ihop så får ni gärna kommentera! 
 
Vanlijkaka: 
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljarom (finns att köpa i vanlig mataffär bland bak-grejerna) 
1 dl kokande vatten
 
Citron icing:
3 dl florsocker 
30 g mjukt smör
saft av en halv citron
1/4 dl mjölk
100 g philadelphiaost
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175°C (ej varmluft). Börja med kakan; Vispa ägg och socker fluffigt. 
2. Blanda mjöl och bakpulver och blanda sedan ned i äggsmeten. 
3. Vispa sedan i det kokande vattnet och avsluta med att röra i vanlijaromen. Häll ned smeten i en springform, ca 24cm i diameter.
4. Grädda nederst i ugnen i ca 20 minuter. Låt kakan svalna när den är färdig. 
 
5. Gör icingen; Vispa florsockret och smöret till puder. 
6. Tillsätt citronsaften och mjölken. Vispa sedan i philadelphiaosten. 
7. Bred på kakan! 
 

 
1 Elin:

skriven

Choklad och apelsin är sjukt gott tillsammans!!! :)

2 Sara:

skriven

Men bästa lilla du, väntar fortfarande på min tårta! ;)
Så ska vi ta en fika någon dag? :) <3

Svar: Haha inte bra Olle..
Ja det låter jättetrevligt! Typ måndag? :)
Olle Högeryd

3 Anita:

skriven

Hallon och lakrits är galet gott!

Kommentera här: