hittarecept.se

Chokladkakor

Hej :D Som jag skrev i förra inlägget så hade jag lite idéer på kakor, och här kommer första idén! Det är nästan exakt samma recept som på jordnötskakorna, fast med lite mer ingredienser, och med chokladsmak! Dom blev riktigt bra faktiskt. Knapriga men ändå lite sega! Detta receptet tar absolut ingen tid att göra. Jag tror jag blev klar på ca 30-45 minuter från det att jag började med degen! Nu är kakburken fylld för denna gången, vi får väl se hur lång tid det tar innan den är tom igen.. 
 
Ingredienser:
150 smör, rumsvarmt 
1 3/4 dl strösocker
4 tsk brunt farinsocker
1 dl kakao
2 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 180°C (varmluft), om ni inte har varmluft rekommenderar jag 200°C och grädda dem överst i ugnen.
Rör ihop smöret, strösockret och farinsockret. Rör sedan ner kakaon. Blanda mjölet, bakpulvret och vanlijsockret i en bunke. Rör sedan ner det i degen. Forma små bollar av degen och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper. Bollarna ska vara ca 1,5 cm i diameter. Jag gräddade i två omgångar, för alla bollarna fick inte plats på en plåt. Grädda i ca 8-10 minuter. Kom ihåg att kakorna fortsätts att grädda även när de har kommit ut, dvs att de kommer "stelna till sig" en aning. 
 
 
 
1 Alma:

skriven

Jättegoda men jag gjorde misstaget att lägga alla kakorna på en plåt så de flöt ihop till en enda stor klump...😂

Svar: Oj då, haha! Det är bra om dom får lite mellanrum! Ja men visst är dom supergoda?!
Olle Högeryd

Kommentera här: