hittarecept.se

Vaniljcupcakes

Hej allihopa! Tills idag hade jag min största beställning hittills — 50 vaniljcupcakes. Snacka om att jag bakade hela dagen igår. Dubbel sats smet och frosting, jisses. Men bra blev det! Jag kan säga att den frostingen som är på mina cupcakes är fruktansvärt god! Den är riktigt fluffig och lätt. Den bara smälter i munnen. 
 
Receptet på både cupcake och frosting är ifrån bakboken "Just Sweet". Jag vet att mycket jag gör är därifrån, men det är så många bra recept i den boken! 
 
Detta receptet ger 24st cupcakes

Cupcakesmeten:
415g vetemjöl
2 msk maizena
1 msk bakpulver
475g strösocker
225g osaltat smör, rumsvarmt
4 ägg, rumsvarma
2 1/2 dl mjölk
1 tsk vaniljextrakt
1 vaniljstång
 
Vaniljfrosting:
200g smör, rumsvarmt 
fröna från 1 vaniljstång
4 dl florsocker
200g philadelphiaost
1 msk citronsaft
 
Gör så här:
1. Börja med cupcakesmeten.  Sätt ugnen på 175°C (ej varmluft). Sikta samman mjöl, maizena och bakpulver tre gånger i en skål. Rör ner sockret. Vispa sedan ner smöret och vispa tills det är smuligt. Vispa ner äggen, ett i taget. Vispa sedan ner mjölken i tre omgångar. Tillsätt fröna från vaniljstången samt vaniljextrakten. Klicka ut smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter.
 
2. Gör frostingen. Vispa smöret och fröna från vaniljstången till en mjuk och luftig konsistens. Vispa sedan ner florsockret, philadelphian och citronsaften. Vispa tills frostingen är riktigt fluffig! Se den första bilden. 
 
3. Spritsa eller bred på frostingen på dina cupcakes! Enjoy!
 
 

Kommentera här: