hittarecept.se

3 INGREDIENSER

Helluuu :) Först och främst: Mina whoopies som jag gjorde igår blev väldigt goda! Helt klart ett bra tips på en god och rolig kaka! Jag insåg förut att jag hade 4 äggvitor kvar från när jag gjorde pajen, så jag bestämde mig för att göra maränger! Maränger är ganska smidiga att göra, eftersom man inte behöver så många ingredienser. Jag letade upp receptet på nätet, ett recept som Leila Lindholm har gjort.
 
För dessa maränger behöver du endast:
4 äggvitor 
3 dl strösocker 
ca 50 g mörk choklad 
 
Enligt Leilas recept skulle man ha 7 äggvitor, 5 1/4 dl strösocker och 100g Mörk choklad, men jag ville inte göra så många så jag gjorde om receptet till en mindre mängd. Min mängd gav nio maränger. 
 
Så här gör du:
1. Sätt ugnen på 130°C , varmluft 

2. Vispa ihop äggen och strösockret i en rostfri bunke.
 
3. Sänk ned bunken i ett kokande vattenbad och vispa konstant tills du är uppe i 60-65°C (mät temperaturen med stektermometer)
 
4. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa med elvisp, eller bakmaskin, tills smeten är sval. Stanna inte förrän det är svalt och klart, för då finns det risk att smeten sjunker ihop.
 
5. Smält chokladen och häll ner i smeten, men vispa bara lite så det bildas fina ränder. 
 
6. Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper med hjälp av två skedar och ställ i ugnen i 45-50 minuter.
 
 
Bilden nedanför visar ett exempel på hur maränger väldigt gärna glider isär lite...
 

Kommentera här: